21:14 14-03-2010 Про Алису:
"Зеркало недели":
Возможно, появление бартоновской «Алисы» в «доаватаровскую эру» и наделало бы шуму, а просчеты сценарные и идейные спустили бы с рук, наслаждаясь растущими на глазах грибами. Но после камероновского 3Dэшного чуда удивлять зрителя все теми же приемами — моветон. Простить мастеру особой черной эстетики (Бартону) коалицию с диснеевской империей паточного добра «подкованный» зритель не может. Ощущение, что Бартон не договорился сам с собой, идя на компромисс с собственным художественным мировоззрением в угоду и на потребу стандарту.
Его «Алиса» — самый банальный и известный назубок голливудский перепев «о спасении мира» от, как и положено Голливуду, привлекательного и завораживающего Зла.
Но все равно, Кот и Заяц прикольные.
Upd: и
вот еще отличный анализ:
Tim Burton, in his desire to drug his audience, to control their perception completely, has missed the greatest joy of the original book, the feeling that the rug is always being pulled out from under one's assumptions. Rather than imitate Carroll's bold non-linear narrative, Burton imposes a sickening order. He precedes Alice's dream with the crassest, stupidest post-hoc application of Freudianism imaginable, and, even more offensively, ends the story with a moral: "You need to see somebody about these delusions." The dream-narrative itself devolves into a horrible Narnia-esque cliché, truly the dregs of British fantasy, good guys and bad guys borrowed from the most simple-minded versions of folk tales, filled in with violent neo-Christian allegories. Everyone should be ashamed: The Mad Hatter is morphed into a Nordic warrior and does a sort of hip-hop dance after he beats the bad guys. Alice slays a dragon – that's the climax. Nothing could be farther from the original purpose of the material from which this film is drawn.